28 stycznia 2016

Reklama

Nie ma jak sprzęt
elektryczny
Historia reklamy w Polsce różni się od reklamy na świecie. Na długo zanim pojawiła się reklama w naszym kraju reklama  handlowa, była znana i stosowana tzw. reklama dworska. Jedno lub kilku kartonowe ulotki pojawiły się już w XV wieku i nazywane były awizami lub nowaliami, które pisane były po niemiecku albo po łacinie. Najstarsza ulotka pochodziła z 1557 roku. Reklamę dworską stosowano do końca I Rzeczpospolitej Polskiej. W XIX wieku kiedy zaczęły wzrastać nakłady prasy, reklama w Polsce zaczęła się rozwijać. Stanowiła ona bardzo ważne źródło finansowe dla wielu gazet. Niestety często rezygnowano z zakupu gazet. Decydowała o tym zbyt duża cena oraz analfabetyzm. Dochodziło coraz częściej do wielu nadużyć związanych z reklamą, dlatego postanowiono wprowadzić odpowiednie przepisy. Pierwszą uchwałę ustanowiono 2 sierpnia 1926 roku. W 1928 roku powstał Polski Związek Reklamy, a w 1929 roku założono Polski Związek Wydawców Dzienników i Czasopism, który miał  za zadanie m.in.: mediacje w sporach nieuczciwej konkurencji. Reprezentował on właścicieli prasy. Te lata spowodowały znaczny spadek ogłoszeń prasowych. Wtedy zaczęto dodawać do pism różnego rodzaju upominki. Podczas kryzysu w ilości zamawianych ogłoszeń reklamowych stosowano zmniejszenie powierzchni reklamowej lub przekazywano je do tańszych działów. Reklamy przechodziły wtedy przez Polską Agencję Telegraficzną, która decydowała o tym, w jakiej gazecie dana reklama ma się ukazać. W latach 30 – tych pojawiła się reklama kinowa i prasowa. Czas ten przyniósł wiele uchwał i przepisów, które regulowały działania związane z reklamą. Reklama w okresie przedwojennym miała trafiać do odpowiedniego odbiorcy. Ich treść była oryginalna i elegancka. Nic w tym dziwnego skoro hasła wymyślali Julian Tuwim, Antoni Słonimski czy Melchior Wańkowicz.
Wiwat obuwie!
Reklamowano wszystko kosmetyki do makijażu („Pomadki do ust Szacha to gwarancja pięknych i ponętnych ust. Wyrabiane w naturalnych odcieniach”), sprzęt elektryczny („Jak myślisz, Ojczulku, co sprawi mamusi największą radość? Czy elektryczne żelazko do prasownia, czy odkurzacz?”), a także pączki „Pączek, ale tylko od Ziemiańskiej”). Największe sławy brały udział w reklamach, tak jak ma to miejsce i dziś. Pionierem reklamy wśród gwiazd był Eugeniusz Bodo, który był twarzą firmy Chojańskiego i zachwalał jego krawaty. W jego ślady poszli m.in.: Hanka Ordonówna, która reklamowała „wytworne śniegowce”, Zula Pogorzelska tapety, Mieczysława Ćwiklińska kremy witaminowe, a Adolf Dymsza odzież sportową. Wśród wielu reklam zdarzały się arcydzieła. Tadeusz Gronowski artysta grafik zasłynął z „kocią” reklamą proszku do prania. W okresie przedwojennym reklamowano różne produkty, używając dosadnych i przykrych słów.

Dziś reklama atakuje nas ze wszystkich stron. Męczy nas i dręczy różnymi plakatami i często niemądrymi, nie gramatycznymi i ortograficznymi hasłami.

22 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś reklama była bardziej wizualna i umiejscowiona w miejscach gdzie jest duże skupisko ludzi. Dziś praktycznie to się nie zmienia, lecz reklama od dawna wkroczyła do internetu. Dlatego podczas współpracy z http://tearsofjoy.pl/ poznałem jak bardzo ważne są to rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś reklamy miały klimat. Ponadczasowe perełki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie zgodzę się z tym, że reklamy atakują nas ze wszystkich stron. Obecnie dużą uwagę zwraca się na targetowanie, czyli na docieranie do pożądanych grup odbiorców. Ciekawym rozwiązaniem jest również kampania reklamowa programmatic buying, która wyświetla się wyłącznie tym osobom, które mogą być faktycznie zainteresowane naszą ofertą. Specjalizuje się w niej https://fabrykamarketingu.pl/programmatic-buying-rtb/.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno dawniej reklamowano się w inny sposób niż obecnie. Nie było między innymi internetu. Obecnie, w reklamę internetową inwestuje się naprawdę ogromne pieniądze. Udostępniono ostatnio raport, który jednoznacznie wskazuje na to, że z roku na rok przedsiębiorstwa na reklamę internetową przeznaczają coraz większe kwoty pieniędzy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama reklama faktycznie jest dość szerokim pojęciem, ale jestem zdania że można to zrozumieć. Mi osobiście bardzo podoba się sms marketing https://www.cashbill.pl/blog/uslugi-gsm/sms-marketing-5-powodow-dla-ktorych-warto-w-niego-zainwestowac/ gdyż wiem, że takie działania potrafią być bardzo skuteczne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedy mamy zamiar odpowiednio promować nasz biznes w sieci to musimy stosować do tego fajny sposób. Ostatnio ciekawie to zostało scharakteryzowane w http://e4media.pl/jak-wypozycjonowac-strone-internetowa/ iż pozycjonowanie stron internetowych cały czas jest bardzo skutecznym sposobem na to aby zbudować swoją markę. Ja chętnie stosuję takie zabiegi marketingowe.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie na ten moment świetnie sprawdza się reklama internetowa jako pozycjonowanie stron www. Ważnym na pewno aspektem jest poznanie słów kluczowych konkurencji https://www.reklama.pl/aktualnosci/szczegoly/jak-sprawdzic-slowa-kluczowe-konkurencji,11396 i myślę, że im wcześniej je poznamy tym lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Co by nie było to reklama cały czas się zmienia i należy do niej się przystosowywać. W sumie fajnie napisano w artykule http://www.profet.pl/rola-materialow-drukowanych-w-nowoczesnym-marketingu/ o tym, że rola materiałów drukowanych jest nadal obecna nawet w nowoczesnym marketingu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś faktycznie reklama trochę inaczej wyglądała, ale w końcu wszystko się zmienia. Dziś nawet powstał influencer marketing http://www.pracownikok.pl/influencer-marketing-rozwiazanie-tylko-dla-najwiekszych/ któy moim zdaniem może być fajną alternatywą dla innych kanałów reklamowych.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak tak sobie czytam ten wpis to dochodzę do wniosku, że ówczesna reklama nadal funkcjonuje, z tymże w nowocześniejszej formie. Na przykład taką reklamę na przystankach można znaleźć - https://www.znajdzreklame.pl/reklama-na-przystankach . Często jest ona nie tylko w formie plakatów, ale też spotyka się formy animowane, które jeszcze bardziej przyciągają wzrok

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak najbardziej reklama ma bardzo głębokie korzenie i muszę przyznać, że ja na dzień dzisiejszy preferuję reklamę internetową. Fajnie również na stronie https://push-ad.com/blog/notyfikacje-web-push-sa-rodo-friendly/ napisano o tym jak notyfikacje push są zgodne z przepisami RODO.

    OdpowiedzUsuń
  14. Co by e było to dziś reklama przede wszystkim przeniosła się do Internetu i moim zdaniem pozycjonowanie stron jest bardzo fajnym kanałem reklamowym. Warto na pewno przeczytać wpis http://biznesplan.org/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy/ w którym doskonale napisano to jak należy pozycjonować sklep internetowy.

    OdpowiedzUsuń
  15. Faktycznie sama reklama jest bardzo ważnym aspektem i ja jestem zdania, ze jak najbardziej fajnie jest się reklamować w social mediach. Dlatego po przeczytaniu http://www.woliszpolish.pl/najpopularniejsze-social-media-wsrod-mlodych-jak-dotrzec-do-nich-z-reklamami/ już nawet wiem jak do nich można dotrzeć z naszą reklamą.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak najbardziej reklama jest już stara cały czas ewoluuje co mi się osobiście bardzo podoba. Także jestem zdania, że bardzo dobrą reklamę robi firma https://haiku.com.pl/ która moim zdaniem zna się bardzo dobrze na reklamie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ogólnie o reklamie można powiedzieć bardzo dużo i jak dla mnie na pewno bardzo ważną sprawą jest również to aby wiedzieć na czym polega influencer parenting. Bardzo ciekawie o nim napisano w https://biznews.com.pl/biznes/22493-influencer-parenting-co-to-takiego i jestem zdania, że taka wiedza przyda nam się na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawy artykuł, jeśli kogoś interesuje taka historia. Bez reklamy faktycznie ciężko byłoby rozwijać się firmom i docierać do konkretnej grupy odbiorców. Teraz to się robi trochę inaczej i są specjalne nowoczesne narzędzia. Wykorzystują je różne agencje marketingowe. Na przykład znana na rynku polskim i zagranicznym Nakatomi.

    OdpowiedzUsuń
  19. Instagram dla firm to doskonałe narzędzie promocji, które pozwala budować relacje z klientami i zwiększać rozpoznawalność marki. Profesjonalne prowadzenie profilu obejmuje tworzenie atrakcyjnych treści, regularne publikacje oraz interakcję z obserwującymi. Dzięki spójnej strategii komunikacji firmy mogą skutecznie docierać do swojej grupy docelowej, wzmacniając swoją pozycję na rynku.

    OdpowiedzUsuń